Oud & Nieuw Rodney Bay

30 december 2017 – 2 januari 2018

“Happy new year!” Nieuwjaar vieren in de Spinnakers Bar in Rodney Bay op St. Lucia. Samen met allemaal nieuwe zeilvrienden die we de afgelopen maanden hebben leren kennen. Er zijn slechtere manieren om het nieuwe jaar te beginnen!

Na onze oversteek met de ARC hebben we ruim een week in de haven van Rodney Bay gelegen. Net voor we de haven uitvoeren, vroegen Niels en Louise van de Infinity (een Deense Hallberg-Rassy 34) ons of we zin hadden om met hun nieuwjaar te vieren. Dat wilden we wel!

Carieb-10
Aankomst in haven Rodney Bay

Weer terug in Rodney Bay marina wilden we even rustig aan doen. Lekker sushi eten in de haven (Marjolie had daar echte sushi-boten gespot) en dan vroeg naar bed. Net voor we bij het restaurantje op de haven waren, kwamen we Max van de Anne-Marie tegen. Zijn opstapper Hilmar was de dag ervoor op het vliegtuig gestapt en ‘ingeruild’ voor zijn vriendin Carmen. De koffer en een kiteboard waren alleen niet met Carmen meegekomen. Deze waren zoekgeraakt. Haar koffer was net door een taxi (!) gebracht. De kiteset zou volgen…….

Voordat we het wisten, zaten we met z’n allen lekker aan de sushi-boot. Heerlijke sushi en erg gezellig!

Carieb-9
De Anne-Marie in Rodney Bay

De Anne-Marie lag in de baai van Rodney Bay voor anker. Ze wilden ook oud en nieuw vieren in de Spinakers, maar hadden helaas geen kaarten meer kunnen bemachtigen. Oudejaarsdag kwamen Max en Carmen bij ons langs om de waterflessen bij te vullen en om oliebollen te komen eten bij de Selene. Henny wilde de Nederlandse tradities niet verliezen tijdens hun wereldreis. Zo ging er ook oliebollenmix mee op reis. Ze doen niet alleen mee met de gewone ARC, ze gaan voor het hele rondje World-ARC: in 15 maanden zeilend de wereld over. Voor de geplande finishdatum mag de schipper niet ouder zijn dan 74 als ik me niet vergis. Dit jaar was voor hun de laatste mogelijkheid om aan de World Arc mee te doen en die kans hebben ze met beide handen aangepakt. Respect! We gaan ze volgen op hun blog.

Maar enfin, Henny was heel goed voorbereid: ze had twee pakken oliebollenmix meegenomen. Een voor dit jaar en een voor de volgende jaarwisseling. Gelukkig voor ons kwam ze erachter dat volgend jaar de mix over de houdbaarheidsdatum zou zijn, dus nu had ze in een keer twee pakken om 2017 mee uit en 2018 in te luiden! Yes!!

Carieb-12

Ze waren heel goed gelukt en we hebben er met z’n allen heerlijk van gesmikkeld.

Carieb-13

Wij gingen daarna samen met de Indian Summer en een andere Zweedse boot richting de Spinnakers bar. We hadden een hele aardige taxichauffeur. Hij vertelde dat hij net een aantal maanden had gewerkt op Domica. Het eiland dat zwaar is getroffen door de orkaan Maria “Heb je daar vrijwilligerswerk gedaan?”, vroeg ik hem. “Niet echt”, zei hij en liet ons toen een foto zien van zichzelf waarop hij te zien was als zwaar bewapende militair. “Oeps, dat ziet er serieus uit!”. Het beeld werd bevestigd dat niet echt aantrekkelijk was om het eiland te bezoeken in verband met de veiligheid. Volgens de taxi-chauffeur kon dat makkelijk. Het was volgens hem geen enkel probleem om er naar toe te gaan. “Ja, ja”, dacht ik nog.

Spinnakers bar by daylight

We waren als eerste in de Spinnakers. De tafels waren mooi gedekt en voor iedereen lag er iets feestelijks klaar om op je hoofd te zetten. Leuk bandje erbij. Lekker gedanst, heerlijk gegeten en om 12 uur dook iedereen vanuit de Spinnakersbar het water in om vanuit zee het vuurwerk te bekijken. Een echte nieuwjaarsduik!

Max en Carmen kwamen ook nog even langs om ons gelukkig nieuwjaar te wensen. De bar was eigenlijk al helemaal leeg, maar we konden nog net even samen de voetjes van de vloer gooien totdat we iets te veel last kregen van de Amerikanen waar Max en Carmen eerder op de avond op de catamaran waren geweest en waar ze allemaal spul kregen aangeboden waar ze zelfs in Amsterdam wit van wegtrekken. Carmen en Max konden de verleiding gelukkig weerstaan. De Amerikanen werden de tent uit gegooid (ze kwamen niet helemaal fris uit hun ogen kijkend aanzetten met een enorme koelbox met drank erin en die werd midden op de dansvloer gezet. Heel vreemd dat ze vriendelijk, maar duidelijk te verstaan werd gegeven om op te krassen. Not!). In Nederland begint het feest na 0.00 uur. Hier hield het eigenlijk op. Met de taxi zijn we richting de haven gegaan. Vanuit de taxi zagen we dat op straat er wel lekker werd doorgefeest, maar daar hadden we geen puf meer voor. In de haven zijn we nog even gedag gaan zeggen. Voor we het wisten zaten we aan boord van de La Cigale om nog even wat gaan drinken. Het was erg gezellig inclusief harp-concert van Lucy van La Cigale.

Nieuwjaarsdag hoorden we toevallig van Max (Anne-Marie) dat Henny van de Selene jarig was. Snel nog een flesje geregeld en natuurlijk “Lang zal ze leven” gezongen voor de jarige. Frank was nog even blijven hangen en heeft met Tjerk gezellig gepraat over zijn tijd als eigenaar van Koops hijskranen. En hoewel een paar generaties verschil zaten er opvallend veel parallellen tussen hun kijk op ondernemen. Verder lekker rustig aan gedaan die dag, zodat we hierna weer verder kunnen naar Martinique. Ook bij de douaneformaliteiten en de marina deden ze het rustig aan…het duurde een eeuwigheid voor alles was geregeld. Gelukkig was Eric van de Anzur er ook, dus toch een gezellig ‘uitje’ gehad!Carieb-11