Portimão en Lagos deel II

Portimão                                                                               26.9 t/m 28.9 21 mijl NW 18 knopen

“Wat doen we? Haven van Lagos of voor anker in Portimao?”. Het filterhuis was besteld. Het zou alleen nog een paar dagen duren voordat het vanuit Zweden in Lagos zou aankomen. De beslissing was niet moeilijk. Toen we in de haven van Portimao lagen, hadden we gezien dat er aan de andere kant van de rivier een hele mooie ankerplek was. Vanuit Vilamoura waren we er zo. Ankertje uit en daar lagen we. Heerlijk!

Bijboot van de boot gehaald. Kinderen waren druk met huiswerk, dus samen met Frank naar de kant gevaren. Kasteeltje en hele leuke strandtentjes waren daar te vinden. Eentje – Kalu -werd gerund door Nederlanders. Al meer dan 30 jaar. Kitty werkte daar in de bediening en haar man Ton stond in de keuken. Heel gezellig mee gekletst! We konden ons die middag nog inhouden, maar toen we er de volgende dag met de kinderen waren, moesten we natuurlijk wel een frikadel speciaal met een patatje bestellen. Ook heerlijk!!

Lagos_Portimao©AstridHuis-9

Op de terugweg naar de boot zijn we nog even langs de Augusta gevaren om hallo te zeggen. Ben en Tanja van De Augusta hadden we eerder in Ilha da Culatra ontmoet. Daar nog even een drankje gedronken en toen snel naar de boot toe om te gaan koken.

Lagos_Portimao©AstridHuis-7

De volgende dag was sowieso een heerlijke dag. Eigenlijk hebben we niet veel meer gedaan dan in het barretje rondgehangen en een paar spelletjes gespeeld op het strand. Een perfecte plek voor de meiden om hun huiswerk te maken, voor mij om het blog weer bij te werken en om lekker een boek te lezen.

Lagos                                                                                                   28.9 t/m 30.9   7 mijl

In Lagos lagen we aan de steiger bij de werkhaven van Sopromar te wachten tot ons pakketje met het nieuwe filterhuis binnen zou komen. Het pakketje uit Zweden kwam keurig op tijd aan, alleen hadden de mannen van Sopromar het erg druk en ze hadden net te weinig tijd om ’s middags het hele filterhuis te vervangen. In verband met de weersverwachtingen, waren we het liefst aan het eind van de middag naar Madeira vertrokken, maar dat ging dus helaas niet.

“Elk nadeel, heb zijn voordeel!” Doordat we nog een dagje langer moesten wachten om over te steken, konden we net nog de mannen van de Phanta Rhei in Lagos treffen. Pas ’s avonds laat kwamen ze vanuit de westkust van Portugal in Lagos aan. Eerst hebben we natuurlijk hun mooie boot bewonderd, biertje en wijntje gedronken, verhalen uitgewisseld en toen nog even de stad in om een hapje te eten. Leuk restaurantje gevonden, maar daar werden we botweg weggestuurd: “keuken was al dicht”. Bij het volgende restaurant was het weer van hetzelfde laken een pak. Bleek dat er om tien uur ’s avonds nog maar ėėn restaurant open was in Lagos. Nou, dan moesten we daar maar naar toe. De vorige keer dat we in Lagos waren, was ons al opgevallen dat er een hele rij stond te wachten voor het restaurant. “Zal dus vast wel goed zijn”.

En dat was het inderdaad! Lekker gegeten en natuurlijk verder bijgekletst. Heel gezellig!

De volgende dag was Frank weer vroeg op stap om de monteurs weer in de benen te krijgen (helaas een noodzakelijk kwaad bij veel bedrijfjes hier in Portugal). De monteur die we hadden, was wel echt een topper. Motoren waren zijn passie. Hoe groter, hoe beter. Als hij thuiskwam van zijn werk, ging hij snel een hapje eten om daarna weer verder te gaan sleutelen aan motoren. Zo iemand moet je hebben. Toen hij eenmaal aan boord was, was het uiteindelijk allemaal snel gefixed. Ook had hij nog de uitlaat van de generator laten lassen, want die lekte water (“elleboogje” doorgeroest volgens Frank).

Eind van de middag konden we dan eindelijk vertrekken naar het eerste eiland voor Madeira – Porto Santo. De wind en de golven zouden wel pittig zijn, maar hoe langer we zouden wachten, hoe pittiger de wind zou waaien en de golven zouden golven. Dus daar gingen we, Lagos uit, op weg naar Porto Santo.