Ilha da Culatra

19 – 24 september 40 mijl NW 5-15 knopen/ windkracht 2-4

Net alsof er allemaal bijtjes langs je boot zoemen. Dat gevoel had ik toen we net ons anker hadden uitgegooid bij Ilha da Culatra. Zo grappig. Twee dinghy’s van de Nederlandse boten Vagebond en Summer Wind kwamen gelijk naar ons toe gevaren om even te kletsen en ons uit te nodigen voor de borrel die werd gehouden bij het eerste tentje als je het eiland opkomt. Dat moesten we wel kunnen vinden!

IlhaCulatra_Marjolie-13
Kletsen op het achterdek met de Bojangles

De overtocht van Portimao naar Ilha da Culatra was op zich een mooie tocht, alleen de motor ging weer uit zichzelf in de overdrive. Helemaal simpel worden we ervan! Gelukkig was Dick ook aan boord dus die kon gelijk mee kijken en luisteren naar het probleem.

In Cascais was er een glazen kap op een kant van het filter gezet. Mmm, dat zag er niet helemaal goed uit….er werden bubbles door het filter heen geblazen. Gelijk maar een filmpje gemaakt om te kijken om door te kunnen sturen naar Volvo met de vraag of dat normaal is. Nee dus. Zou daar dan het probleem zitten? Dat gaan we uitzoeken. Eerst een goede plek vinden bij Ilha da Culatra.

De aanloop naar Ilha da Culatra is prachtig. Het is een soort waddengebied waardoor je goed moet oppassen waar je vaart in verband met de diepgang. Grote delen van de rivier komen met eb droog te liggen. Ilha da Culatra zelf kun je dan het beste vergelijken met Vlieland. Geen auto te vinden, alleen tractoren die zorgen voor de bevoorrading van het eiland. De wegen zijn van zand met in het midden betonplaten. De betonplaten worden keurig met de bezem geveegd. Degenen die dat werk mogen doen, ervaren het als een grote eer. Vol trots staan ze er te vegen. De hele dag door, want het is natuurlijk dweilen met de kraan open met al dat zand om je heen. Ik zou er helemaal moedeloos van worden, maar dat woord kennen ze daar blijkbaar niet. In ieder geval niet met betrekking tot het schoonvegen van de straatjes.

Met de veerpont kun je een paar keer per dag van en naar Olhão varen. Naast heel veel vissersbootjes, mooie natuur, een mooi strand, een paar winkeltjes en restaurantjes is er verder niet veel te beleven. Maar dat is juist de charme van dit eiland.

Wij hebben er in ieder geval enorm van genoten. Dat begon natuurlijk al met de borrel met allemaal andere Nederlandse bemanningen van boten die bij Ilha da Culatra voor anker lagen. Zoveel Nederlandse zeilers bij elkaar, hadden we tot nu toe nog niet getroffen. Wat was het gezellig. Iedereen was druk met elkaar aan het kletsen. Het lijkt ook alsof je iedereen al jaren kent. Wat helemaal niet het geval is, maar doordat je gezamenlijke ervaringen deelt en een soortgelijk doel wil bereiken, voelt dat wel zo.

IlhaCulatra_Marjolie-6
“We zijn vertrokken” – borrel

Tijdens de borrel werd besloten om ook maar gezamenlijk een hapje te gaan eten. Voor de kinderen werd verderop op het eiland pizza gehaald. Omdat het de laatste avond was dat Jeanne en Dick aan boord waren, gingen wij toch liever aan een eigen tafeltje zitten. Jeanne en Dick namen zwaardvis en Frank en ik voor het eerst Cataplan: een Portugeese visspecialiteit in een soort Marokkaanse stoofpot maar dan van metaal gemaakt. De vis komt rechtstreeks uit de haven 50 meter verderop zo op je bord terecht, dus verser dan dit kun je het niet krijgen. De Cataplan smaakte heerlijk en ook de zwaardvis zag er heerlijk uit. Naast ons was een – naar later bleek – Italiaans/Engels stel ook enorm aan het genieten van hun eten. De volgende dag kwamen we ze weer tegen op de ferry en ze vertelden dat dit hun favoriete vakantiebestemming is. Een keer per jaar komen ze hier een weekend zonder de kinderen naar toe en verblijven ze in een supermooi B&B op het eiland. Dus mocht je nog een weekend over hebben en niet weten waar je naar toe wilt, dan is dit misschien wel een goed idee…het ligt onder de rook van luchthaven Faro – dat dan weer wel – vanaf Nederland ben je er zo:)

De camperbus hadden Frank en ik twee dagen geleden al naar Olhão gebracht. De plek op het vasteland die het dichtst bij Ilha da Culatra ligt. Om Jeanne en Dick met alle koffers daar naar toe te brengen was nog even een klusje, maar Marjolie vond het heerlijk om met de dinghy als taxi te worden ingezet. Vanaf de boot bracht ze eerst opa en oma en alle bagage naar Ilha da Culatra en daarna kwam ze Femke, Frank en mij oppikken. Toen we aankwamen stonden opa en oma al bij de ferry te wachten. Ze waren druk in gesprek met een Duitse zeiler van 80 die samen met zijn vrouw in een zelfgemaakte boot al heel wat oceanen had bevaren. Hij had voor zijn kinderen een boek geschreven over zijn zeilervaringen en was daardoor een bekende Duitser geworden. Mooie verhalen kon hij vertellen – totdat de ferry aankwam. Iedereen aan boord!

In Olhão nog samen een kopje koffie gedronken en toen was het weer tijd om afscheid te nemen.

IlhaCulatra_Marjolie-17
Rondscheuren met de dinghy

We hebben daarna nog een aantal dagen voor anker gelegen en hebben ons prima vermaakt. Met z’n allen naar het strand, ochtendwandeling met Frank over het eiland, lunchen (zwaardvis), borrel bij de Maximo en op de koffie bij de Tijd en ’s ochtends gingen Frank, Femke en/of Marjolie altijd de broodjes halen. “Broodjes halen als je voor anker ligt, hoe doe je dat dan eigenlijk”, krijgen we wel eens als vraag te horen. Nou, gewoon zo:

Op 24 september ging ’s ochtends het anker weer omhoog (met hééééél veel wier eraan) en voeren we richting Vilamoura. Bij de uitgang van het gebied naar de zee stonden er door de stroming en het getij in een keer hele rare golven tussen de pieren. Met 11 knopen werden we de zee opgespuwd over de hoge golven heen. Marjolie en Femke slapen voor in de boot en werden vanuit hun bed omhoog gegooid. “Ik dacht dat ik vloog”, aldus Marjolie. Daarna was het windstil, dus op de motor vervolgden we onze weg richting “jetset” haven Vilamoura.

2 Comments

Add yours →

1. Josée Bijmans 7 oktober 2017 — 18:38

Mooie foto van die visnetten!