Portimão

16 – 19 september 7 mijl NW 10-15 knopen/ windkracht 3-4

“Boem, boem, boem”, zo werden we welkom geheten in Portimão. Net in het weekend dat we aankwamen, was er een enorm dance festival direct naast de haven. Voorheen werd het gehouden in Mexico, maar omdat er vorig jaar bij het festival allemaal doden waren gevallen door een ruzie tussen twee gangsterbendes was het festival verplaatst naar Portugal, Portimão. “Hebben wij weer!”. Gelukkig viel het dit jaar mee met het aantal doden:)

Portimao_Marjolie-10
’s Middags was er al een lange rij voor het dance festival

Binnen no time waren we van Lagos naar Portimão gevaren. Omdat we maandagochtend hadden afgesproken met de Volvo-monteur, besloten we om in de haven te gaan liggen. We hadden hele leuke verhalen van andere boten gelezen over Portimão, maar in eerste instantie vonden we het hartstikke tegenvallen. Niet alleen vanwege de herrie, maar ook het stadje zelf. Bovendien was de haven enorm duur. Maar een ding moet gezegd worden: de WiFi was er perfect.

De ouders van Frank waren samen met Marjolie met de trein vertrokken naar Lagos om daar de camperbus op te halen. Frank en ik gingen samen met Femke Portimao verkennen. De haven lag behoorlijk ver van het centrum. Het was dus een behoorlijke wandeling voordat we daar aankwamen. En saai, alleen maar kale vlaktes waar je langs liep. Meer naar het centrum was er wat meer bebouwing, maar het meeste was vervallen. We kwamen op een pleintje aan dat gelegen was naast de rivier. Daar lagen ook een paar steigers met boten. Niet verkeerd om daar te liggen in plaats van in de haven. Maar heel enthousiast over het pleintje waren we niet, vandaar dat we verder op ontdekkingstocht gingen. Een paar kleine straatjes kwamen we tegen met een kerkje. Het kerkje was het mooiste gebouw wat we gezien hebben. Veel meer konden we niet vinden en we hebben toch echt ons best gedaan. Het schijnt vroeger heel mooi en gezellig te zijn geweest, maar het was nu allemaal vergane glorie. Erg jammer!

Portimao_Marjolie
Enige mooie gebouw in Portimão dat we konden vinden

Via het station zijn we naar een nieuw winkelcentrum gegaan aan de andere kant van het spoor. “Waarschijnlijk is dat nieuwe centrum de oorzaak dat veel winkels in het oude centrum zijn gesloten”. Naar dit soort gebieden blijf ik toch altijd met een planologen-bril kijken.

Portimao_Marjolie-3
Station Portimão

Het was inmiddels al laat en koud geworden en we hadden geen zin meer om het hele eind terug te lopen in ons t-shirtje. Brrr. Dus op naar de taxi-standplaats naast het winkelcentrum. Daar stond een Nederlands echtpaar al bijna een uur op een taxi te wachten. De taxi’s hadden het te druk met mensen naar het festival te rijden. Geen taxi te bekennen. Dan maar terug naar het station. Maar daar hadden we natuurlijk precies hetzelfde probleem. Gelukkig konden we onze eigen taxi-centrale bellen en zo werden we een tijdje later door Jeanne en Dick in ons eigen camperbusje opgehaald. Luxe!

“Weet je wat ze hier hebben? Friet met frikadel speciaal”. Na deze mededeling van Frank wisten wij natuurlijk wel wat wij ’s middags gingen eten. Met z’n allen togen wij richting de strandtent waar ze inderdaad bijna alles hadden wat je in een Nederlandse friettent kunt vinden. Geweldig! Vooraf friet met frikadel speciaal en als toetje broodje kroket of een portie bitterballen. Wat wil een mens nog meer? In ieder geval niet de buikpijn die ik er na van had, maar dat mocht de pret niet drukken. We hebben nog gesproken met de eigenaar. Hij had samen met zijn Portugese vrouw het restaurant al meer dan 40 jaar. Een heel leuk plekje om naar toe te gaan.

’s Avonds hebben we de watertaxi gepakt om naar de overkant te varen. Wat een verschil met onze kant. We kwamen terecht in Ferragudo, een heel leuk vissersdorpje op een heuvel met allemaal schattige pleintjes en terrasjes. We hebben eerst wat rondgewandeld in het dorpje en zijn daarna neergestreken bij een restaurantje waar we nog wat kleine hapjes hebben gegeten. Ik hoefde niet meer dan een Gazpacho (koude tomatensoep). Die frikadel, friet en bitterballen vulden mijn maag nog behoorlijk…

Maandagochtend was het wachten op de monteur. En wachten, wachten, wachten maar…..Gebeld, maar ze hadden maandagochtend vergadering. Maar wij hadden een afspraak..”We komen straks”. Niet dus. Hele weekend voor niks op de monteur gewacht. Daar word je wel chagrijnig van!

Portimao_Marjolie-17
Frank bovenin de mast

De volgende dag is Frank – ondanks zijn hoogtevrees – helemaal tot bovenin de mast gegaan. Maar liefst 26 meter boven het water. Zo knap!! Daarna zijn Frank en ik met het busje samen naar Olhão gereden. Jeanne en Dick zouden eigenlijk van boord gaan, maar ze vonden het toch leuk om nog een keer wat langer mee te varen. De volgende stop was Ilha Calutra, een eilandje bij Olhão aan de oostkant van de Algarve. Als Frank en ik de bus in Olhão zouden neerzetten, konden Jeanne en Dick vanaf Ilha Calutra het pontje pakken en dan weer de bus meenemen. Logistiek was het allemaal weer goed geregeld. Een leuke tocht met het campertje. Vooral  het stuk tussen Vilamoura en Faro vonden wij prachtig.

Portimao_Marjolie-21Vlakbij jetset resort Vale de Lobo (de De Molletjes, Ronald Koeman, Louis van Gaal hebben daar onder meer een optrekje) aan het strand geluncht in een luxe strandtent (zou Linda de M. hier ook gezeten hebben?).

Portimao_Marjolie-23
Strandje vlakbij Vale de Lobo

Met de trein zijn Frank en ik teruggereden vanuit Olhão. Ruim anderhalf uur deden we over dat stuk van 70 km. Het leek wel of de trein stopte bij elk huis dat hij tegenkwam.

Maar uiteindelijk kwamen we dan toch – het was al flink donker -op het station aan. En wat denk je? Geen taxi te bekennen. Maar wel heel veel mensen die een taxi nodig hadden. Het was bijna vechten toen er eindelijk wel een taxi aankwam, maar gelukkig kwam er vrij snel nog een aan….probleem opgelost.

One Comment

Add yours →

1. Wat hebben jullie nog een fijn weer! Veel plezier in het wat saaiere stadje 🙂