Cascais (Lissabon)

2 – 10 september 170 mijl / NNW windkracht 3-5

Nadat we eindelijk konden vertrekken uit Porto (zie Porto), voeren we vol goede moed de haven uit.

Porto_marjolieWe vertrokken wat later op de middag, zodat we ’s nachts door konden varen. We hadden het zo uitgemikt dat er genoeg wind was om ’s nachts niet op de motor te hoeven varen in verband met alle visnetten. De wind was alleen (weer) veel minder hard dan voorspeld was, maar we gingen in ieder geval de goede kant op:)

Porto_marjolie-4

’s Ochtends werden we begroet door een groep dolfijnen en in de verte zagen we langzaam aan de Bojangles weer in beeld komen. Zij hadden ons ook in beeld….

Porto_marjolie-5

Vlak voor de bocht richting de baai van Lissabon zagen we op de AIS dat er slechts drie zeilboten voeren. Alledrie vertrekkers uit Nederland. Wij, de Bojangles en de Dina Helena. Hoe bijzonder is dat!

Via de marifoon hadden we contact met beide boten. Heel gezellig. Even later haalden we de Bojangles in (“erop en erover” zoals ze in hun blog aangeven).

Het was goed uitkijken in de baai richting Lissabon voor alle visboeien. Er was zelfs een heel gebied afgezet met boeien waar je echt niet doorheen moest varen. Een Belgische boot die later naast ons in de haven lag, had dat niet gedaan en had twee viskooien en een visnet opgepikt. Als visser ben je daar blij mee, als zeilboot echt niet!

De volgende ochtend kwamen Marja en Henk van de Dina Helena (die lagen voor anker) even langs op de koffie. Heel gezellig!

Porto_marjolie-13
Marja en Henk

’s Middag zijn we met de trein vanuit Cascais naar Lissabon gegaan. Een ritje van ongeveer 40 minuten, dus goed te doen. Marjolie en ik gingen shoppen en Frank en Femke gingen samen op pad. Bij de FNAC waren ze zo aardig om Frank zijn telefoon weer aan de praat te krijgen, want die deed het sinds een paar dagen niet meer. Verder lekker de toerist uitgehangen. Mooie stad – maar persoonlijk vind ik Porto leuker.

De dag erop zijn we met de bus naar Sintra gegaan. Met drie kastelen en sinds kort het huis van Madonna een erg mooi stadje om te bezoeken. De busreis duurde alleen iets langer dan gepland. We hebben ruim een uur moeten wachten voordat de bus eindelijk kwam. Net toen we de moed wilden opgeven, werd er een extra bus ingezet. Gelukkig maar, want ik had het niet willen missen. Met een tuk-tuk karretje hebben we daar een toeristisch rondje gemaakt. Helemaal leuk!

Toen we naar onze boot in de haven liepen, hoorden we in een keer vanuit een barretje: “De Mar-Jolie” zeggen. “Hè, waar kwam dat vandaan?”, vroegen wij ons af. Toen zagen we het: Sebastiaan en Rhiannon van de “Dutch” zaten er. Die hadden we ontmoet op de vertrekkersdag in Enkhuizen (“waar anders?”). Nog een drankje gedronken in het barretje en daarna op onze boot. Op het eiland Ons waar we de Bojangles en de White Mustang (WM) voor het eerst troffen, zei Kees Tabak (WM) tegen ons: “Je weet op de vertrekkersdag al dat je een aantal van de mensen die je daar ontmoet, waarschijnlijk onderweg wel ergens zult treffen. En je weet ook dat het dan heel anders zal zijn, dan hier in Enkhuizen”. Een waarheid als een koe!

De ouders van Frank – Jeanne en Dick – zijn met het campertje helemaal naar Portugal gereden. Die kwamen ons in Cascais opzoeken en hadden ook wat onderdelen voor de boot, schoolboeken, zakken paprika chips en grote potten duo Penotti meegenomen. ’s Avonds lekker bij de Italiaan in het stadje gegeten. Goed dat we daar een plekje hadden gereserveerd, want door al het bijkletsen kwamen we eigenlijk veel te laat aan…

Porto_marjolie-37
Vieren dat ze er zijn

Jeanne kon niet goed lopen door haar brace en Femke had geen zin. De volgende dag ben ik daarom alleen met Marjolie toch nog een dagje naar Lissabon gegaan. Erg leuk om even samen op stap te gaan. We hadden een hele planning gemaakt. Corte Ingles, kasteel in/en de wijk Alfama bezoeken en een ritje met het beroemde trammetje van Lissabon.

Met de metro zijn we naar de Corte Ingles gegaan (soort van Spaanse Bijenkorf) en daarna met de metro richting kasteel. De halte waar we uitstapten was onderaan de berg waar het kasteel opstond. Een hele klim stond ons nog te wachten. We hoopten dat we onderweg zouden worden ingehaald door een trammetje en dan konden instappen, maar helaas. Halverwege de berg zijn we maar even op een terrasje gaan zitten. Achter mij werd iemand herkend. Scheen een of andere (Amerikaanse?) beroemdheid te zijn. De ‘herkenner’ had het over Kensington…maar het leek ons sterk dat hij in die (Nederlandse) band zat. In het kader van ‘even mama op de foto zetten’ heeft Marjolie de man er ook maar gelijk bijgefotografeerd. Iemand die deze ‘beroemdheid’ in roze shirt herkent?? Laat het ons weten! 🙂

Porto_marjolie-32

Op de weg terug werden we achtervolgd door een groep Duitsers met pullen bier in hun hand. Marjolie vertelde dat ze laatst al was gevraagd of wij Duits waren, waarop ze natuurlijk had geantwoord dat wij Nederlanders zijn. “Ik dacht al”, zei de man, “jullie lachen teveel om Duits te zijn”.

Porto_marjolie-19

In Cascais hebben we toch weer iemand aan boord gehad voor de motor. Ondanks alle schoonmaakwerkzaamheden aan de diesel, kregen we tijdens de reis hier naar toe toch weer  het probleem dat het toerental van de motor plotseling omhoog gaat en de boot ook sneller gaat varen. “Misschien toch nog viezigheid in de leidingen of koppelingen”, dachten we. Dus hebben we de leidingen nog een keer schoon laten spuiten. De monteurs dachten ook dat het anti-bacteriële middel dat in La Coruña in de diesel was gegooid, inmiddels flink zijn werk had gedaan, waardoor alle dode bacteriën mogelijk toch weer voor vervuiling van de filters had gezorgd. Die hebben we dus ook maar gelijk weer laten vervangen. Inmiddels loopt dit akkefietje aardig in de papieren.

Frank heeft samen met zijn vader Dick een aantal klussen op de boot gedaan, waaronder het weer werkend krijgen van de automatische bilge pomp (dat is één van de drie pompen aan boord, waarmee we ongewenst water in de boot weg kunnen pompen) en kastjes gemaakt. De rest van de klussen staat op de planning om te doen in de volgende haven: Lagos.

6 Comments

Add yours →

1. Wat een heerlijkheid om te lezen! Geniet van al het moois.

2. Pieter van Gestel 22 september 2017 — 08:58

Tjonge jonge wat een avonturen met zijn allen. Hele leuke foto’s en mooie verhalen. Porto zijn we een aantal maanden geleden ook nog geweest en vond ik een hele gemoedelijke stad. Net zoals bij jullie vliegt de tijd hier ook voorbij in Heeze dus geniet er dubbel en dwars van 🙂 We blijven jullie volgen en zijn benieuwd naar de toekomstige avonturen. Behouden vaart en geniet van de dolfijnen. Groeten aan kapitein Frank en de kids.
    De van Gesteltjes.

Liked by 1 persoon

3. Leuk hoor om nu weer bij te zijn met jullie avonturen. Wie weet zien we elkaar. Voor nu allemaal een dikke zoen!

4. Masja Bijmans (Yup) 27 september 2017 — 18:45

Even bij kunnen lezen na het studeren, hopelijk nog lang mooi weer, X je zus