Porto

29.8 – 2.9  65 mijl

Porto: een betere plek om mijn verjaardag te vieren hadden we niet uit kunnen kiezen!

Porto_marjolie-22

Achter de Bojangles voeren we de haven van Baiona uit. Frank ging gelijk de vlag omwisselen, want we gingen de grens over van Spanje naar Portugal.

Porto_marjolie
Wisseling van de vlag. Bojangles ligt voor ons (stipje aan de horizon)

Na een lange en mistige tocht vanuit Baiona (Spanje) waren we blij dat we Porto in het vizier hadden. Er was een lekker windje uit het noorden voorspelt, maar helaas was het windstil en de wind die er was, was tegen. En heel veel vissersboeien die we moesten omzeilen. Daar wil je niet met je boot tegen aan komen. De kans dat je dan een net in je schroef krijgt, is groot.

Het was gelukkig wel nog gelukt om een plaats te reserveren (het was nu voor het eerst dat de haven helemaal vol was), dus vol goede moed voeren we de rivier op richting Marina Douro. We kwamen met laag water aan, dus we moesten goed de boeien volgen in de aanloop naar de haven. In tegenstelling tot wat er in de pilot staat was dat met onze boot geen probleem. Blijkbaar is het inmiddels uitgediept:)

Porto_marjolie-5

Zodra je de rivier opvaart, zie je al de eerste enorme boogbrug van Porto. Wat een geweldige entree!

Porto_marjolie-6
Toen we aanmeerden was het inmiddels al ruim Portugees etenstijd. Na onze pittige tocht met mist en een behoorlijk aantal visnetten die we moesten omzeilen, hadden we wel een lekker maaltijdje verdient vonden we.  Achter de haven lag een klein vissersdorpje. Een leuk restaurantje was zo gevonden. Het zag er van buiten goed uit, maar het eten zelf viel (vies) tegen. Helaas!

30.8

“Lang zal ze leven, lang zal ze leven”…..ja, ik ben jarig. De boot is helemaal versierd met slingers, krijg mooie kado’s en Femke heeft mijn lievelingstaart gebakken: appeltaart.

Porto_marjolie-9Wat een verwennerij! Ik dacht dat ik me niet zo jarig zou voelen vandaag, maar niets is minder waar. Van alle kanten komen er berichtjes en telefoontjes binnen. Op een gegeven moment heb ik mijn zusje aan de lijn. “Sorry”, zeg ik, “ik moet ophangen, ik krijg verjaardagsvisite”. “Van wie dan?”, vraagt mijn zus verbaasd. “Van de Bojangles”. Er wordt nog een keer flink gezongen, kaarsjes worden (twee keer) uitgeblazen en dan wordt de taart aangesneden. Heerlijk gesmikkeld!

Porto_marjolie-10

Samen met Frank ben ik naar de stad gefietst om daar een koffietje te drinken onder de brug om er daarna overheen te fietsen. Wat een bijzondere ervaring. Echt een aanrader om te doen als je in Porto bent.

Porto_marjolie-14Porto_marjolie-15

’s Middags zijn we met z’n allen naar de stad zelf gegaan. Via de kabelbaan naar de bovenkant van de brug en toen er overheen gelopen naar het centrum.

Porto_marjolie-21Superleuke straatjes en winkeltjes en een mooi uitzicht vanaf de brug. Bijzonder was dat in het weekend de Red Bull air race zou worden gehouden. Alle voorbereidingen daarvoor werden al getroffen in de stad.

Frank had een winkeltje ontdekt waar ze bijzondere dranken en hapjes verkochten. Een wijnboer (80) was er speciaal om zijn wijntjes aan te prijzen. Een heel bijzondere man. Blijkbaar was hij de vertegenwoordiger van Cartier geweest, maar na 4 vrouwen, 25 Porsches en een groot huis was hij blijkbaar helemaal klaar met zijn jet-set leventje. Hij had alles verkocht, (weer) een nieuwe vrouw gevonden en een eigen wijngaard opgezet. Hele bijzondere wijn gedronken. Van een soort maakte hij maar 500 flessen per jaar. Die moesten we natuurlijk ook even proberen. Hij was heerlijk bij de kaasjes en andere hapjes die we geproefd hebben!

Porto_marjolie-24

Kortom: een verjaardag om nooit te vergeten!

De volgende dagen zijn we natuurlijk nog naar een Port-proeverij geweest, het vissersdorpje achter de haven bezocht, boodschappen gekocht die ’s ochtend op de dag van vertrek zouden worden bezorgd en lekker op de boot geklust.

Het vissersdorpje Afurada vond ik heel bijzonder. Een vrouw die op de haven werkte, vertelde dat zij er was geboren. Op hun eigen – naar haar zeggen “eenvoudige” – manier waren de mensen tevreden en gelukkig. Ze vertelden dat veel mensen naast de Portugees vlag ook een vlag van bijvoorbeeld Duitsland of Nederland boven de deur hadden hangen. Als blijk van waardering voor het land waar ze hun geld hadden verdiend. Een heel bijzonder verhaal vond ik dat. Het lijkt een beetje op het verhaal van Ikagai in Japan. Dat boek (gekregen van de overburen die de boot ernaar hebben vernoemd) had ik net gelezen. Over hoe mensen een gelukkig leven leven op een bepaalde plek Japan, juist door te genieten van de simpele dingen in het leven (en nog wat andere dingen, maar daarvoor verwijs ik je graag naar het boek).

Natuurlijk zijn we ook gaan kijken naar Red Bull air show. Helaas moesten we zaterdagmiddag al weg, dus we hebben niet alles mee kunnen maken maar wat we hebben gezien was wel heel erg spectaculair!

De volgende tocht gaat naar Lissabon. Daarvoor moeten we een goed weergat uitzoeken, want we moeten een nachtje doorvaren (170 mijl). Het wisselt elke keer wanneer we kunnen in verband met de golven en de wind. We besluiten zaterdagmiddag te gaan, omdat daarna de restanten van orkaan Harvey in de vorm van hoge golven en harde wind de oceaan zouden zijn overgestoken.

Porto_marjolie-18
Porto Douro

Het wachten was alleen nog op de boodschappen voordat we konden vertrekken.  Wij maar wachten, wachten, wachten en toen toch maar even naar de marina office. Zij erachter aan bellen. Wat denk je? De vrachtwagen met spullen werd tegengehouden, vanwege de Red Bull Air Race. Door de aanslagen in Barcelona was de beveiliging zo streng geworden dat er geen vrachtwagen meer doorheen mocht. Gelukkig wist een man van de haven nog een sluiproute. Hij was zo aardig om met zijn motor richting vrachtwagen te rijden en hem de goede weg te wijzen. “Pff, gelukkig, alles is aan boord, we kunnen gaan”.

Daar zijn de boodschappen eindelijk!

5 Comments

Add yours →

1. Ziet eruit als een super leuke tijd! Ik ben vorig jaar in Porto geweest, echt een leuke plek! Ik volg jou in ieder geval, je schrijft heel leuk!
    Zou je mij willen terug volgen op: billionsoflives.org ? 🙂 Zou leuk zijn!!
    Liefs, Laura

Liked by 1 persoon

2. Harald en Madeleine Hagesteijn (Hr48 Indian Summer) 13 september 2017 — 15:32

Als nog gefeliciteerd!! Mooi blog met mooie foto’s. De Indian Summertjes

3. Inderdaad n superverjaardag! Leuk verhaal Astrid!