Portland

24 juli 2017

Vanmorgen vertrokken uit Portland. We varen nu richting Darthmouth. De wind is bijna helemaal gaan liggen. We schommelen wel wat over de golven heen, maar het is rustig genoeg om een verhaaltje in te typen. Hoe anders was dat op de vorige trip van Lymington naar Portland.

We waren Lymington nog niet uit, of we kwamen midden in een zeilwedstrijd terecht die net uit Cowes was vertrokken, de RORC Chanel Race (als ik het goed heb gezien).
Overal waar je keek: bootjes, bootjes, bootjes. Ik zeg wel bootjes, maar er waren ook grote exemplaren bij. We werden ingehaald door de Rambler 88. Een boot die vorig jaar de snelste ARC-oversteek ooit heeft gemaakt. In 8 dagen, waar wij er verwachten om er 21 dagen over te doen…(- en de uiteindelijke winnaar van de race)

Alle “overbodige” bemanningsleden hingen met de benen buiten boord, om het gewicht beter te verdelen en dus sneller te gaan. Je moet er maar zin in hebben. Dan zit ik toch liever achter de glazen wand van de Hallberg.

Bij de smalle doorgang bij ‘Needles’, een beroemd/berucht punt, was het dringen geblazen. Daarna was er gelukkig meer ruimte om te varen. Alleen moesten we om een kaap heen waar de wind, stroming en golven lekker tegen elkaar in aan het werken waren. Enorme golven kwamen over ons dek heen. Luik van Marjolie haar kamer bleek niet helemaal waterdicht te zijn, dus snel haar computer enzo in veiligheid gebracht. Bed was wel nat, maar dat droogde ‘s avonds gelukkig snel. Ondertussen viel van alles om. We hadden alles wel vastgezet, maar dingen die normaal gesproken niet omvallen, deden dat nu in een keer wel. De boot had voor mijn gevoel ook nog nooit zo schuin gevaren. Marjolie dacht te zien vanuit onze slaapkamer dat Frank op de bijboot stond. Maar hij stond gewoon in het gangboord.

portland-26Femke was behoorlijk katterig van de trip, maar ze had het toch goed gehouden. Toen we uiteindelijk in Portland aankwamen, hebben dus maar gelijk even goed gevierd dat we er waren.
Op de blog van de SYRINX hadden we gezien dat Astrid en Michel ook in Portland zouden liggen. We hadden een berichtje gestuurd dat we ook die kant op zouden komen. En jawel, bij aankomst werden we al toegezwaaid. Daarna werden we gelijk meegenomen naar de favoriete pub van Astrid en Michel, de Cove House Inn. “Wat een fantastische plek!”. Frank en ik waren ook direct helemaal enthousiast over deze pub. We hebben met z’n allen er heerlijk gegeten en daarna nog langs het strand gewandeld. Bij ons op de boot nog nageborreld. Weliswaar met een kopje thee, want voor iets alchoholisch waren we allemaal veel te moe. Wat een topdag!

De volgende dag zijn Frank en ik gaan hardlopen. “Kom, laten we hier ingaan”, riep ik vol enthousiasme toen we voorbij de ingang van het strandpad liepen. Strandpad…dan verwacht je toch dat je langs het strand loopt?! Maar nee hoor, superstijle klim de berg op zodat je over het strand heen kunt kijken. Ook leuk, maar na 100 meter rennen werd het toch echt snel lopen in plaats van rennen. Niet te doen! Maar de beloning was groot, een werkelijk schitterend uitzicht!

‘s Middags hadden we met de kinderen er ook nog willen wandelen. Volgens Astrid van de SYRINX zouden er dinosaurus afdrukken van voetstappen te vinden zijn. Maar het weer liet ons helaas in de steek. Lekker op de boot gegeten, Femke aan de slag met haar naaimachine en onze reisplannen iets aangepast…in plaats van nog een dagje te blijven liggen om naar Weymouth te gaan, toch maar besloten om door te varen naar Darthmouth. Wat we nu dus aan het doen zijn. Darthmouth, we komen eraan:).

Palaver
Onze eerste palaver samen met Astrid, Michel, Sylvia en Arjen op de Syrinx

Al typend begint de motor te “zeuren”; van hoog toeren naar laag toeren en dat onregelmatig. Frank inmiddels met zijn hoofd in de motorruimte en het brandstof voorfilter omgezet. Gelukkig hebben we op onze boot twee van dat soort filters die we al varend van de een naar de ander kunnen zetten. Probleem lijkt verholpen. In Dartmouth maar achterhalen wat de oorzaak is. Zo blijven we gelukkig wel aan de gang….