Lymingthon

De trainingen van weerman Henk Huizinga die Frank gevolgd heeft, zijn een goede investering gebleken. Onze -inmiddels- eigen weerman Frank had de voorspellingen goed. “Het gaat niet zo hard waaien en de wind komt uit de goede kant”, aldus Frank. Dit komt niet zo vaak voor als je naar Engeland wilt varen. Van deze omstandigheden moesten we dus maar gelijk gebruik maken. ’s Avonds om 20.00 uur vertrokken uit Amsterdam om 2,5 dag later aan te komen in Lymingthon.

Naar de neerslag had Frank allen niet gekeken. “Was niet zo belangrijk”. Dus in de regen het Noordzeekanaal afgevaren, maar gelukkig stopte het met regenen nadat we de sluis van IJmuiden door waren gevaren. Dat vaart toch een stuk prettiger:)

Eigenlijk ging de tijd best snel voorbij. Steeds afwisselend de wacht houden en dan weer bijslapen. Shipping lane richting Engeland was best druk. Dat stuk had Frank gelukkig voor zijn rekening genomen. Ik ervoor en erna weer de wacht gehouden. Onderweg de eerste dolfijntjes gezien. Leuk!! Dagje op de motor doorvaren en daarna weer de nacht in. Marjolie nog even wakker gemaakt om de wacht te houden. Prachtige rode maan met klein wolkje ervoor stond aan de hemel en samen naar de sterren gekeken. Dat blijft mooi!

De Solent was bijzonder om doorheen te varen. Prachtig vaargebied. Veel veerboten die over en weer varen tussen The Isle of Wight en het “vasteland” van Engeland. Dus goed uitkijken.

Bij Lymingthon moesten we door een smalle vaargeul heen. Van twee kanten kwam daar ook een veerpont aan. Helaas was de vaargeul te smal om er met z’n allen doorheen te varen, dus maar even een klein rondje buiten de vaargeul gemaakt. Het was hoogwater, dus gelukkig genoeg diepgang voor onze boot om dat te doen. Het is overal goed uitkijken waar je kunt varen met 2,35 m diepgang.

Frank had de haven opgeroepen om te vragen waar we konden liggen. Bleek dat ze nog geen plaats voor ons hadden?! En we hadden nog wel gereserveerd. Roep straks nog maar even op. Even gewacht en toen riep ik de haven op. Weer geen plek. “Kom na 12.00 uur maar terug”. Frank de marifoon overgenomen en toen bleek het gelukkig een misverstand te zijn. Ze dachten dat het om twee verschillende boten ging..Na 2,5 dag varen ben je erg blij dat je eindelijk aan kunt meren.

De havenfaciliteiten in Lyminghton zijn echt geweldig. Ik heb nog nooit zulke mooie douches gezien in een haven gebouw. Mensen ook erg aardig hier. Ze zijn niet voor niks haven van het jaar 2016 van Engeland geworden. En het plaatsje is ook erg leuk. Echt zo’n typisch Engels stadje. Lijkt of er niks is veranderd sinds Frank er begin jaren 90 was geweest.

Gisteren met de trein naar Southampton geweest. We moesten halverwege overstappen van het ene boemeltreintje naar de andere. Via de voetgangersbrug naar het andere perron gelopen en aan het wachten tot de trein kwam. Tot Frank (en wij) zich helemaal rot schrok….rugzak stond nog in de andere trein:(( In no time was Frank van ons perron naar het andere perron gesprint. Met drie treden tegelijk zagen we hem de trap afvliegen…de trein stond er nog en de rugzak lag er nog in. Wat een geluk!

In Southampton zijn we naar het stadsmuseum geweest, naar de expositie over de Titanic. Die was vertrokken vanuit Southampton. Ik weet eigenlijk niet of het nou echt handig is om naar zo’n expo te gaan als je nog zo’n eind wilt gaan varen. Indrukwekkend was het in ieder geval. Ook erg mooi was de expo over wildlife photography. Daar moesten we natuurlijk ook nog even een kijkje gaan nemen.

Verder viel Southampton eigenlijk best wel tegen. Een paar oude stadsmuren, maar verder konden wij er niet veel bijzonders vinden – of we hebben wat over het hoofd gezien. Zoals gebruikelijk liepen we richting haven, want dat is meestal de leukste plek van een stad. Helaas was dat hier ook niet het geval. Er stond weliswaar een mooie oude pier, maar die was helemaal ingesloten. Bijna niks van te zien.

Bij de haven zagen we wel de ferry’s naar Cowes op de Isle of Wight vertrekken. Cowes is het zeilersmekka van in ieder geval Engeland, misschien wel van de wereld. Dus daar moesten wij natuurlijk dan ook maar even naar toe met de high speed ferry.

Cowes was geweldig. Blij dat we de boot hadden genomen! Alles in dat stadje “ademt bootjes”. Even gekeken bij de Beken of Cowes -wereldberoemde zeilfotograaf, bekend van de zeilkalenders- en daarna lekker een hapje gegeten bij Jolliffes. Dat was blijkbaar de schoenenwinkel waar ook Queen Elisabeth haar schoenen kocht. Het oude interieur was nog bewaard gebleven inclusief de schoenensluis waarmee de schoenen van boven naar beneden werden vervoerd. De dames konden dan in de paskamer beneden de schoenen passen. Want stel je voor dat ze de trap op moesten lopen en mogelijk een enkel zichtbaar werd…oepsie! In de paskamer was nu de keuken gevestigd.

Gisteren waaide het heel hard, dus geen weer om te varen. Maar lekker met de meiden door het natuurgebied gelopen dat direct naast de haven ligt. Had ik toevallig met het hardlopen ontdekt. Echt schitterend. Bleek vroeger een zoutwinning gebied te zijn geweest. Nu was het weer een natuurgebied geworden. Heel mooi!

Vandaag weer op pad. Richting Portland dit keer.

Oh ja, ik ben ook nog druk bezig geweest met het filmpje van ons afscheid. Het was zo gemaakt, maar het was niet zo makkelijk om het te uploaden. Via vimeo is het nu eindelijk gelukt. Zie vorige blog  “Afscheid”.

2 Comments

Add yours →

1. Wat ontzettend leuk om zo gedetailleerd jullie reis te kunnen volgen! We lezen alles met plezier maar vooral de foto’s geven jullie avontuur geweldig weer!
    Wij zijn ons nu ook aan t voorbereiden op onze vakantie, bezig met t inpakken van de caravan. Dat is een eitje als ik zie wat jullie allemaal hebben moet “meesjouwen” 😂
    Groetjes en we wachten jullie volgende blog met plezier weer af! 😘😘

2. Leuk om nu na alle voorbereidingen en klussen jullie avonturen in alle rust te lezen. Leuk en uitgebreid met alle foto s.
    Het is hier ineens wel erg stil hoor. We genieten met jullie mee en pappa zit alle weerberichten te bekijken waar jullie zijn . Mooie foto s Astrid en leuk geschreven. Zie dat zelfs onze goede vrienden in Nieuw Zeeland met jullie meeleven. Thomas en jij zaten vroeger samen in de zandbak in Geldrop. Time flies. Goede reis