Proeftocht Londen deel I

Minder dan 100 dagen te gaan…tijd voor de laatste echte test voor vertrek.

En dat hebben we gelijk maar goed gedaan. In twee weken naar Londen op en neer. Een betere bestemming voor onze “proeftocht” hadden we niet uit kunnen kiezen.

De afgelopen maanden hebben Frank en (met name) mijn schoonvader Dick keihard gewerkt om de boot en apparatuur aan te pakken. Bijna de hele bedrading is er uitgehaald en vakkundig weer ingezet. Nieuwe apparatuur is er ingezet, routeringssoftware vervangen, watermaker laten inbouwen, led-verlichting….en nog veel meer. Erg fijn dat we zo’n handige (schoon-)vader hebben!! En schoonmoeder Jeanne heeft alle gordijntjes opnieuw gemaakt. In plaats van een pyamastofje, hebben we nu hele mooie zonwerende effen gordijnen. Dat ziet er een stuk beter uit. Erg blij mee!

london

’s Ochtends vroeg vertrek vanuit Dekomarina Lelystad

london-2
Door de Houtribsluizen in Lelystad
london-3
Even zeil minderen, anders halen we het vrachtschip in
london-4
Altijd leuk om door Amsterdam te varen
london-5
Net op tijd door Amsterdam heen. Achter ons is een woonboot ontploft

De voorspellingen kwamen precies uit. Ondanks dat was het toch een pittig tochtje.Toen bij IJmuiden de sluisdeuren opengingen, moest ik wel even slikken. Koud, hoge golven en toch nog best harde wind (windkracht 6)….mijn warme muts viel gelijk in het water.  Die had ik onderweg best goed kunnen gebruiken. Gelukkig is de Hallberg-Rassy voorzien van een fijn scherm waar je heel beschut achter kunt zitten…in dit soort omstandigheden merk je pas hoe fijn dat is!

Maar goed, zeilen uit en daar gingen we. Wel goed uitkijken met de shippinglanes en windmolenparken. Het lijkt wel of die parken als paddenstoelen uit de zee groeien. Ook al hebben we de nieuwste kaarten aangeschaft, sommige stonden er toch nog niet op…

De hele nacht doorgevaren en om de beurt wacht gehouden. We hadden het zo gepland dat Frank de moeilijke stukken (shippinglanes) deed en ik wacht had als het wat rustiger was. Dat werkte goed. Behalve toen de zeilen gingen klapperen en ik het zeil wat strakker ging zetten. In een keer knapte de lijn waarmee beide lei-ogen verbonden zitten – natuurlijk net het lijntje dat niet was vervangen-L. Frank schrok wakker. Hij dacht dat we tegen een container ofzo waren aangevaren. Gelukkig niet!

london-6
Rust aan de overkant
london-11
Windmolenpark

’s Ochtens kwamen we in Queenborough aan. Bijzonder plaatsje. Je kunt er aan moorings gaan liggen of aan de Concrete Lighter: de plaats waar het havenkantoortje ook zit. Die ligt een heel eind van de kant af, want een groot gedeelte valt droog tijdens eb.

Fijn om hier even bij te kunnen komen van onze tocht en weer alle voorbereidingen te treffen voor de verdere tocht over de Thames zodra de stroming weer de goede kant oploopt.

Even later kwam de Outbox uit Lelystad aan. Frank had ze toevallig vanuit Lelystad zien vertrekken en nu lagen ze in een keer naast ons, aan de andere kant van het kanaal. Toevallig!

london-12
london-17
Welkom
london-18
Tot 1967 was Queenborough van Nederland. Nooit geweten!
london-19

2 Comments

Add yours →

1. Mariette & Maarten 14 mei 2017 — 21:51

Leuk om over jullie ‘eerste’ reiservaring te lezen. We kijken uit naar de volgende…. alhoewel we ons daarmee ook realiseren jullie al die tijd te moeten missen…..
    M&M

• mar-jolieblog 15 mei 2017 — 08:08

Leuk ook om de eerste reactie op de site te mogen ontvangen! Wij kijken uit naar de volgende reacties…altijd leuk om te lezen en om zo nog contact te houden met de ‘achterblijvers’:) A&F